Sunday, January 17, 2010

Kenapa 'aku bukan NABI'?

kita ni adalah umat Nabi Muhammad s.w.t. n kita semua tahu baginda mempunyai sifat maksum iaitu tidak melakukan dosa. kita tidak punyai sifat maksum sperti baginda sebab itulah kita tidak boleh lari dari melakukan kesilapan dan dosa kecil mahupun dosa besar.

walaupun baginda tahu Allah dh menjanjikan syurga buatnya, tapi baginda melakukan ibadat terlalu byk. ini kan pula kita manusia biasa.seharusnya kita mencontohi dan ikuti jejak baginda tuk mendaptkn syurga dengan beribadat dan memohon keampunan dari Allah.

di zaman baginda dulu, mcm org Quraisy melakukan kekejaman terhadap baginda seperti mencampakkan najis pada baginda ketika baginda menjalankan ibadat, melontar batu dan sebagainya. tetapi baginda sentiasa memaafkan umatnya dan sentiasa mendoakn pintu hati mereka terbuka tuk menerima hidayah dr Allah. jadi kita sebagai manusia janganlah kita menghukumi orang yg melakukan kesalahan dan dosa. kerana mereka juga manusia seperti kita yg sering alpa.cuma ingat..hanya Allah saja yg layak menghukumi kita di dunia dan di akhirat.

pada semua, sekiranya kita di benci di caci dihina di maki kerana dosa yg kita yg lakukan xkira kecil mahupun besar, selagi kita bertaubat, insya Allah akan ampun kn dan pintu taubat sentiasa terbuka sehinggalah hari kiamat kelak keran ketika itu semuanya sudah tlambat.

juga pada sesiapa, ingat kita bukan nabi jadi jgnlah kita menghukum membenci org kerana kesalahan mereka. dan jgn lah kita berlagak kita terlalu baik dan tidak melakukan dosa. sekali kita berada dia atas, kita juga akan merasa berada di bawah.

'kalo kita tidak suka org buat pada kita, jgnlah kita buat pada org.'

No comments:

Post a Comment